نمایش نوار ابزار

هفته بازار سنتی تسوج و مردانگی زنان روستایی آذربایجان

پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷

به گزارش خبرگزاری فارس از شبستر «هفته بازار»ها یکی از رویدادهای سنتی و چه بسا میراث فرهنگی و معنوی شهرها و روستاهای آذربایجان‌شرقی محسوب می شود.

در گوشه و کنار آذربایجان هم می‌توان نمونه‌های بسیاری از این هفته بازارها را مشاهده کرد.

در این بازارها، کاسبان و اصناف و فروشندگان دوره‌گرد، هر روز در یکی از شهرها و یا روستاهای منطقه، جمع شده و به عرضه محصولات باغی و کشاورزی، کالاهای مصرفی و حتی خدمات عمومی می پردازند.

وجود نوعی رقابت در این بازارهای سنتی سبب شده تا به دلیل مناسب و منطقی بودن قیمتها و تنوع کالاها و خدمات ارائه شده خریداران نیز برای خرید از این بازارها تشویق شوند.

هفته بازار شهر تسوج در آذربایجان‌شرقی، یکی از پر رونق‌ترین و مشهورترین بازارهای هفتگی آذربایجان به شمار می‌رود که قدمتی بیش از یکصد سال دارد و هر هفته نیز بر وسعت و رونق آن افزوده می‌شود. به ویژه آنکه با آغاز فصل بهار و رونق کشت و کار کشاورزی و امور باغداری از یک سو و استعداد و ظرفیت کشاورزی و باغداری و دامداری این منطقه از سوی دیگر مورد استقبال مردم همه شهرها و روستاها قرار می‌گیرد.

در این هفته بازار، زنان نیز نقش عمده‌ای را ایفا می‌کنند. به‌گونه‌ای که محصولات و فرآورده‌های لبنی،کشاورزی و دامداری حاصل از دسترنج خود را در این بازار سنتی به فروش می‌رسانند.

حضور بانوان غیرتمند روستایی منطقه در این هفته بازار که بدون وقفه و تعطیلی روزهای یک‌شنبه هر هفته برپا می‌شود بسیار دیدنی و ستودنی است.

در این هفته بازار سنتی که بیشتر با رویکرد اقتصادی تدارک دیده شده، مراودات اجتماعی و تبادلات فرهنگی و انسانی نیز خود به خود پررنگ شده و بر وحدت، دوستی و همدلی مردمان روستاها و شهرهای منطقه افزوده می‌شود.

 

دیدگاه ها